Sykepleierstudent har i praksissamarbeidet ansvar for:

Før praksisperioden
  • Bli kjent med www.givepraksis.no  
  • Gjennomføre digital opplæringspakke for praksissamarbeid (DOPPS) 
  • Bli kjent med læringsutbytter, vurderingskriterier, Canvas rom   
  • Bli kjent med VAR, aktuelle dokumenter og lov- og forskrifter (Ink skikkethet) (LENKE) 
  • Bli kjent med progresjonsplan for legemiddelhåndtering 
  • Delta på praksisforberedende dager 
  • Utarbeide forslag til turnus ihht mottatt bemanningsplan og lokal møteplan 
1. Oppstart praksisperioden
  • Bli kjent med lærer, medstudenter, hovedveileder og daglig veileder og avklare forventinger til hverandre og hvordan samarbeide gjennom praksisperioden. Bruke PRAKSISDUKEN  
  • Ferdigstille turnus ihht lokal møteplan og bemanningsplan sammen med medstudenter 
  • Levere turnus til avdelingsleder for godkjenning 
  • Informere lærer og hovedveileder om det er personlige forhold som kan påvirke praksisperioden 
  • Bli kjent med GIVE-lommefolder 
  • Se 10 Praksisvettregler (Klikk på bildet for større versjon)
2. Arbeidsfase
  • Følge turnus, møte presis i korrekt arbeidsantrekk og gi beskjed ved fravær 
  • Planlegge praksisdagene og læringsaktiviteter  
  • Bruke GIVE- lommefolder  
  • Søke veiledning med hovedveileder, daglige veiledere og medstudenter 
  • Reflektere over egen læring alene og sammen med veiledere og medstudenter 
  • Fortelle daglige veileder hva du gjør og observerer, hva du tenker rundt situasjoner og etterspørre tilbakemeldinger 
  • Bruke Øvingsboken 
  • Levere arbeidskrav til avtalt tid 
  • Delta på refleksjonsdager/verksteder  
  • Vurder egen læring digitalt på Canvas to dager før midt- og sluttvurderingssamtalene, ta med egen PC  
3. Avslutning- og evalueringsfase
  • Evaluere praksisperioden i Nettskjema på Canvas 
  • Evaluere praksisperioden i dialog sammen med hovedveiledere, daglig veiledere, medstudenter og lærer og oppsummere forbedringsområder til neste praksisperiode 
Etter praksisperioden:
  • Bruke erfaringer fra praksisperioden inn i nye teori- og praksisemner