Lærer har i praksissamarbeidet ansvar for:

Før praksisperioden
  • Gjennomføre digital opplæringspakke for praksissamarbeid (DOPPS) 
  • Bli kjent med CANVAS rom, læringsutbytter, vurderingskriterier, praksisperiodens innhold og aktiviteter og arbeidskrav og GIVE-lommefolder 
  • Avtale tidspunkt for forventingssamtaler, refleksjonsdager, vurderingssamtaler og veiledningsmøter med hovedveiledere i samarbeide med avdelingsleder – i god tid før praksisoppstart  
  • Lage en lokal møteplan for praksisperioden og dele denne med studentene og avdelingsleder/soneleder (MAL)
  • Sørge for at hovedveileder har tilgang til Canvas i samarbeid emneansvarlig  
  • Delta på samarbeidsmøte med lærer, studenter og praksisfelt 
  • Dele bemanningsplan med studentene 
1. Oppstart praksisperioden
  • Lese egenpresentasjoner fra studenter i Canvas (MAL)  
  • Lede forventningssamtale med studenter og hovedveiledere i gruppe, for å bli kjent og avklare forventninger til hverandre og gjennomgang av lokal møteplan for praksisperioden. Bruke PRAKSISDUKEN
  • Gi mulighet for individuelle samtaler ved behov  
2. Arbeidsfase
  • Gi skriftlig tilbakemelding på arbeidskrav i Canvas   
  • Veilede hovedveiledere   
  • Møte studenter og lede refleksjonsdager/verksteder i samarbeid med hovedveileder 
  • Lede og dokumentere midtvurderingssamtalen digitalt i Canvas 
  • Dialog og samarbeid med hovedveileder i løpende skikkethetsvurdering 
3. Avslutning- og evalueringsfase
  • Møte hovedveileder digitalt for å forberede sluttvurderingssamtale  
  • Veilede hovedveileder ved behov 
Etter praksisperioden:
  • Informere student og ha dialog med studieansvarlig dersom informasjon bør videreformidles for oppfølging i neste praksisperiode 
  • Protokollføre eksamensresultater 
  • Møte emneansvarlig og lærer kollegiet for å oppsummere erfaringer fra praksisperioden og forbedringsområder i emne og dele dette med studentene 
  • Dialogmøte med avdelingsleder for å formidle høgskolens evaluering av praksisperioden og oppsummere forbedringsområder til neste praksisperiode