Lærer skal:

Før praksisperioden
  • Gjennomføre digital opplæringspakke for praksissamarbeid (DOPPS)
  • Gjøre seg kjent med læringsutbytter, vurderingskriterier, praksisperiodens innhold og aktiviteter og www.givepraksis.no
  • Utarbeide periodeplan med avtalte tidspunkter for forventingssamtaler, refleksjonsdager og vurderingssamtaler i samarbeide med avdelingsleder - minimum 5 uker før praksis starter
  • Møte hovedveileder og studenter på digitalt dialog og samarbeidsmøte 3 uker før praksisstart
  • Gjøre seg kjent i CANVAS rommet og digitalt vurderingsskjema
  • Lese egenpresentasjoner fra studenter
1. Oppstart praksisperioden
  • Bli kjent med studenter og hovedveiledere individuelt og i gruppe, og avklare forventninger til hverandre og hvordan samhandle og samarbeide gjennom praksisperioden (Bruk gjerne Praksisduken) 
  • Gå igjennom periodeplan for praksis, dele nødvendig kontaktinformasjon og avklare innleverings frister, obligatoriske læringsaktiviteter og arbeidskrav
  • Bruke GIVE lommefolder
2. Arbeidsfase
  • Lese og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding på obligatoriske logger og innleveringer
  • Tilby dropp-inn veiledning/ digitale veiledningsmøter med hovedveiledere
  • Samarbeid med praksissted i løpende skikkethetsvurdering og veilede dersom utfordrende situasjoner skulle oppstå
  • Lede refleksjonsdager/ veiledningsmøter i samarbeid med hovedveileder
  • Gjennomføre og dokumentere midt og sluttvurderingssamtalen i samarbeid med student og hovedveileder. Se video om gjennomføring.
  • Bruke GIVE lommefolder
3. Avslutning- og evalueringsfase
  • Gjennomføre og dokumentere sluttvurderingssamtalen i samarbeid med student og hovedveileder
  • Motivere og legge tilrette for at studentene evaluerer praksisperioden digitalt
Etter praksisperioden:
  • Protokollføre eksamensresultater / sluttvurdering
  • Oppsummere praksisperioden med hovedveileder og avdelingsleder og finne forbedringsområder til neste praksisperiode
  • Møte emneansvarlig og lærer kollegiet for å oppsummere erfaringer fra praksisperioden, og finne forbedringsområder til neste praksisperiode