GIVE praksismodell er et gjensidig samarbeid om veiledning og vurdering for læring i praksisemner i kommunehelsetjenesten i bachelorutdanning i sykepleie. Modellen beskriver roller, forventninger og ansvar for avdelingsleder, hovedveileder, daglig veileder, sykepleierstudent og lærer i praksissamarbeidet før, under og etter en praksisperiode. Denne informasjonen er konkretisert i DOPPS (Digital OpplæringsPakke i PraksisSamarbeid) og gjort tilgjengelig på https://givepraksis.no/dopps/ . Pilotprosjektet anvender Canvas som felles digital læringsplattform for å sikre god samhandling, veilednings- og vurderingsdialog mellom sykepleierstudent, hovedveileder og lærer. Praksisplassene tilrettelegger for kollektiv veiledning og teamarbeid med sykepleierstudentene.
Hensikten med GIVE praksismodell er å:
- Tydeliggjøre forventinger og skape forutsigbarhet i samarbeidet mellom sykepleierstudenter, høgskolen og praksisfelt
- Fremme godt læringsmiljø
- Øke kvalitet og kapasitet gjennom struktur, organisering og systemer
- Styrke digitale ferdigheter og veilednings- og vurderingskompetansen for alle involverte
- Rekruttere og beholde fremtidig kollega
GIVE prosjektet er opptatt av å utvikle mer kvalitet i praksissamarbeidet sammen med sykepleierstudenter, praksisfelt og høgskolen. Høgskolen i Innlandet samarbeider med Hamar, Stange og Tynset kommune. Prosjektet inngår i en pilotordning for kommunal praksis i sykepleierutdanning som utvikler, prøve ut og evaluerer nye praksismodeller og organisering av samarbeidet mellom høyere utdanningsinstitusjoner og kommuner. Pilotordningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet (KD) og tilskuddsordningen forvaltes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir). Prosjektperioden varer fra 2021- juli 2025.